Zatím, co píšu tento článek, sedím na letišti. Let byl kvůli bouřkám nad západní Evropou posunut na neurčito.
Je fakt, že má první reakce nebyla úplně pozitivní, ale když jsem viděla obličeje a nadávky ostatních lidí kolem mě, musela jsem se pousmát. Pomůže mi hněv, vztek a nadávky? Jsem ráda, že nesedím v letadle mezi blesky a hromy a netřesu se strachy. Sedla jsme si a dělám svou milovanou činnost. Píšu. Využívám plodně svůj čas.
Dávám si dobrou kávu a pozoruji rozzuřené cestující. Jsem nakonec docela ráda, že mám chvilku času, kterou si vlastně mohu užít. Kdybych ale opravdu spěchala a nebavilo mě zde čekat, pomohla bych si nadávkami a stěžováním ? Přiletělo by letadlo rychleji? Určitě ne.
Ale lidé si přesto stěžují a vynakládají kvanta negativní energie, která v nich zůstává po zbytek dne a nedělá jim dobře. Letadlo dosedne až dosedne a já s tím nic neudělám. Tak na co se cítit mizerně?
„Měřítkem duševního zdraví je schopnost najít na všem něco dobrého“
(Ralph Waldo Emerson)
Zamyslete se, jak to máte vy, protože stěžováním si škodíme především sami. A abychom se tohoto zlozvyku zbavili, potřebujeme dostat informace a ten správný impulz, který nám pomůže udělat změnu.
Doporučuji si na dovolené přečíst moc pěknou knihu s názvem Svět bez stížností, která je velmi inspirující.
Nabádá k výzvě nestěžovat si celých 21 dní. Myslela jsem, že je to hračka, ale opak je pravdou. Zkouším to už měsíc a stále jsem na začátku. Dobré je, že si každou svou stížnost okamžitě uvědomím, zamyslím se nad ní a mnoho stížností nakonec ani nevyslovím. Už to je pro mě velký posun.